Privatlivspolitik

Sparekassen behandler oplysninger om dig som privatkunde, potentiel privatkunde eller som besøgende på vores hjemmeside eller vores sider på de sociale medier. Herudover behandler Sparekassen oplysninger om enkeltmandsvirksomheder og øvrige tredjeparter, såsom garantistillere, fuldmagtshavere samt andre privatpersoner, som Sparekassen Bredebro er i dialog med eller samarbejder med. Det gør vi for at kunne betjene dig bedst muligt.

Denne privatlivspolitik beskriver hvordan og hvorfor Sparekassen Bredebro behandler dine personoplysninger.

Sparekassen Bredebro er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, der fremgår af denne privatlivspolitik. Vores kontaktoplysninger er:

Sparekassen Bredebro
Storegade 25
6261 Bredebro

CVR nr. 67020618

Indsamling og behandling af dine personoplysninger

For at Sparekassen Bredebro kan betjene dig, har Sparekassen brug for dit navn, adresse og CPR nr. og/eller CVR nr. Du skal desuden oplyse om dine skattemæssige forhold. Du skal dokumentere oplysningerne og vise pas eller anden dokumentation med billede og CPR nr. 

Desuden skal du oplyse om formålet med og det forventede omfang af dit kundeforhold i Sparekassen. 

Når Sparekassen Bredebro beder om oplysninger, er det frivilligt, om du vil afgive dem. Hvis du ikke ønsker at afgive oplysningerne til Sparekassen Bredebro, kan det dog betyde, at Sparekassen ikke kan rådgive eller i øvrigt betjene dig yderligere. 

Sparekassen Bredebro behandler oplysninger om dig til brug for udbud af finansielle tjenesteydelser af enhver art, herunder i forbindelse med:

  • betalinger
  • kunderådgivning
  • kundepleje
  • kundeadministration
  • kreditvurdering
  • markedsføring
  • formidling af realkredit, leasing og forsikring og
  • opfyldelse af forpligtelser i henhold til lovgivningen.

Sparekassen Bredebro behandler forskellige typer af personoplysninger afhængig af, hvilke ydelser eller produkter, du har bestilt.

Bruger du kredit- eller betalingskort, netbank, eller anden betalingsformidling m.v., henter Sparekassen Bredebro oplysninger fra forretninger, pengeinstitutter og andre. Det gør Sparekassen Bredebro for, at Sparekassen kan gennemføre betalinger, udarbejde kontoudskrifter, betalingsoversigter og lignende.

Sparekassen Bredebro indhenter oplysninger fra Det Centrale Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister samt andre offentligt tilgængelige kilder og registre. Ved kreditvurdering undersøger Sparekassen Bredebro, om der er oplysninger registreret om dig i kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre. Sparekassen Bredebro opdaterer oplysningerne løbende.

I forbindelse med ind- og udbetalinger af enhver art indhenter Sparekassen Bredebro oplysninger fra indbetalere, forretninger, pengeinstitutter og andre med henblik på at gennemføre betalingen korrekt og for at overholde lovgivningen samt udarbejde kontoudskrifter, betalingsoversigter m.v. 

Desuden kan Sparekassen Bredebro indhente oplysninger om eventuelle reelle ejere fra internationale informationsudbydere og andre offentligt tilgængelige kilder.

I overensstemmelse med hvidvasklovgivningen indhenter Sparekassen Bredebro løbende oplysninger om formålet med og det tilsigtede omfang af kundeforholdet med Sparekassen Bredebro. Der indhentes desuden løbende oplysning om, hvor dine midler stammer fra og om usædvanlige transaktioner og transaktionsmønstre. I øvrigt indhenter Sparekassen Bredebro oplysninger, som Sparekassen Bredebro efter en risikovurdering, finder nødvendige for at sikre opfyldelse af loven.

Sparekassen Bredebro modtager oplysninger om dig fra samarbejdspartnere herunder korrespondentbanker og andre pengeinstitutter, i de tilfælde hvor du har givet samtykke, eller lovgivningen giver mulighed herfor. 

For at sikre at du kan handle værdipapirer gennem Sparekassen Bredebro, indhenter Sparekassen Bredebro oplysninger om statsborgerskab, skatteydernummer og/eller andre oplysninger krævet af myndighederne, når det er relevant til brug for indrapportering af dine handler med værdipapirer til myndighederne.

Ved brug af vores hjemmeside gør Sparekassen brug af ”cookies” til at styre login samt til at indsamle webstatistik. En cookie er en lille tekstfil, der sendes fra vores server til din browser og lagres på din computers harddisk eller din mobile enhed. Cookies er medvirkende til at du mere effektivt og nemmere kan bruge hjemmesiden. Cookies indeholder ikke personoplysninger såsom oplysning om e-mail adresse, dit bruger-id eller andre personlige oplysninger. Du kan læse mere i vores cookiepolitik.

Følsomme oplysninger

Sparekassen Bredebro indsamler og behandler som udgangspunkt ikke følsomme oplysninger om dig. Hvis du imidlertid selv indleverer materiale til os, for eksempel en mail eller et budget med følsomme personoplysninger om dit helbred eller medlemskab af et politisk parti eller en fagforening, betragter vi det som dit samtykke til, at Sparekassen kan gemme oplysningerne, for eksempel i det indsendte budget. Sparekassen anvender ikke oplysningerne i andre sammenhænge.

Telefonoptagelser og tv -overvågning

For at sikre dokumentation for aftaler og korrekt betjening kan Sparekassen Bredebro optage og gemme telefonsamtaler med dig. Sparekassen Bredebro optager blandt andet telefonsamtaler, der kan føre eller fører til transaktioner om værdipapirer m.v.

Af hensyn til sikkerheden sker der tv-overvågning m.v. af for eksempel ekspeditionslokaler, indgange, adgangs- og flugtveje samt pengeautomater.

Opbevaring af person- og kundeoplysninger

Sparekassen Bredebro opbevarer kun dine oplysninger, så længe der er et formål med opbevaringen, herunder så længe oplysningerne er relevante og nødvendige.

Efter hvidvasklovgivningen opbevares oplysninger, dokumenter og registreringer i mindst 5 år efter kundeforholdets ophør.

Sparekassen Bredebro gemmer oplysninger, som du har givet Sparekassen Bredebro med henblik på at opnå et kundeforhold, i op til to år – selvom kundeforholdet ender med ikke at blive etableret. Det gør Sparekassen Bredebro for at sikre sig mod svig.

Er du bruger af vores hjemmeside og hverken kunde eller tidligere kunde, opbevarer vi de oplysninger, som vi har registreret om dig i op til 12 måneder fra din seneste brug af hjemmesiden.

Grundlag for behandling af dine personoplysninger

For at være kunde hos Sparekassen Bredebro er du forpligtet til at give Sparekassen Bredebro en række oplysninger som følge af lovgivningen og for at Sparekassen kan opfylde sin aftale med dig.

Det lovlige grundlag kan være et af følgende:

  1. Du har givet os samtykke til at behandle dine personoplysninger til et specifikt formål, jf. persondataforordningens artikel 6.1 (a)
  2. Du har indgået eller overvejer at indgå en aftale med os om en ydelse eller et produkt, jf. persondataforordningens artikel 6.1 (b)
  3. Overholdelse af en retlig forpligtelse, jf. persondataforordningens artikel 6.1 (c), f.eks. i henhold til:
    • Betalingsloven
    • Bogføringsloven
    • Hvidvaskloven
    • Kreditaftaleloven
    • Lov om finansiel virksomhed
    • Skattekontrolloven
    • TV-overvågningsloven
    • Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven

Det er nødvendigt for at varetage Sparekassen Bredebros interesser, jf. persondataforordningens artikel 6.1 (f). Dette kan være af hensyn til dokumentation og sikkerhed, for at forebygge og opdage hvidvask eller svig, misbrug og tab, for at styrke IT- og betalingssikkerheden og som led i direkte markedsføring. Vi gør udelukkende dette, såfremt vores legitime interesse i det enkelte tilfælde vægter tungere end dine interesser.

Videregivelse af oplysninger om dig

Sparekassen Bredebros ansatte har tavshedspligt.

Oplysninger om dig videregives kun med dit samtykke, eller når Sparekassen Bredebro er forpligtet eller berettiget til at videregive oplysningerne i henhold til lovgivningen.

Oplysninger om kundeforhold kan f.eks. videregives uden samtykke til samarbejdspartnere til brug for varetagelse af administrative opgaver.

Oplysninger om dig kan f.eks. også videregives uden samtykke til:

  • SKAT, National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), herunder Hvidvasksekretariatet,
  • Nationalbanken og andre offentlige myndigheder, når Sparekassen Bredebro er forpligtet til videregivelsen
  • Andre pengeinstitutter m.v. til brug for korrekt registrering ved overførsel af penge
  • Kreditoplysningsbureauer og advarselsregistre ved kreditvurdering og din misligholdelse af aftaler

I forbindelse med IT-udvikling, hosting og support kan der overføres personoplysninger til databehandlere. Sparekassen Bredebro bruger en række juridiske mekanismer, herunder standardkontrakter godkendt af EU-Kommissionen eller Datatilsynet, til at sikre, at dine rettigheder og beskyttelsesniveauet følger med dine data.

Dine rettigheder

Dine rettigheder i forbindelse med Sparekassens behandling af personoplysninger er beskrevet herunder. Hvis du ønsker at udøve dine rettigheder, skal du enten kontakte din rådgiver, ringe til os på telefon +45 74711541 eller sende en e-mail til spkmail@sparbredebro.dk. Sparekassen Bredebro vil besvare din henvendelse så hurtigt at det er muligt og senest inden for en måned. Denne frist kan i særlige tilfælde forlænges med 2 måneder, hvis det er nødvendigt under hensyntagen til anmodningens kompleksitet eller omfang.

Indsigt i dine personoplysninger

Du kan få indsigt i, hvilke oplysninger Sparekassen Bredebro behandler om dig, hvor de stammer fra, og hvad Sparekassen Bredebro anvender dem til. Du kan få oplyst, hvor længe Sparekassen Bredebro opbevarer dine data og eventuelle modtagere af dine data, i det omfang de måtte være blevet videregivet. Sparekassen Bredebros privatlivspolitik for privatkunder og privatpersoner.

Adgangen kan dog være begrænset af lovgivningen, hensynet til andre personers privatlivsbeskyttelse og hensynet til Sparekassen Bredebros forretningsgrundlag og forretningspraksis, ligesom Sparekassen Bredebros knowhow, forretningshemmeligheder samt interne vurderinger og materiale kan være undtaget fra indsigtsretten.

Berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger

Hvis de oplysninger, Sparekassen Bredebro behandler om dig, er ukorrekte, ufuldstændige eller irrelevante, har du ret til at få oplysningerne rettet eller slettet med de begrænsninger, der følger af lovgivningen. Medmindre oplysningerne er nødvendige for at gøre et retskrav gældende har du ret til, at Sparekassen Bredebros behandling alene er begrænset til opbevaring, indtil oplysningernes korrekthed kan fastslås, eller det kan kontrolleres, om Sparekassen Bredebros legitime interesser går forud for dine interesser. 

Begrænsning af behandling

Hvis du bestrider korrektheden af de oplysninger, som Sparekassen Bredebro har registreret om dig, eller har du gjort indsigelse mod den behandling, som oplysningerne er genstand for, kan du kræve, at Sparekassen Bredebro begrænser behandlingen af disse oplysninger til opbevaring. Behandlingen er alene begrænset til opbevaring, indtil oplysningernes korrekthed kan fastslås, eller det kan kontrolleres, om Sparekassen Bredebros legitime interesser går forud for dine interesser.

Hvis du har krav på sletning af de oplysninger, som Sparekassen Bredebro har registreret om dig, kan du i stedet anmode Sparekassen Bredebros om at begrænse behandlingen af disse oplysninger til opbevaring.

Hvis behandling af de oplysninger, Sparekassen Bredebro har registreret om dig, alene er nødvendig for at gøre et retskrav gældende, kan du ligeledes kræve, at øvrig behandling af disse oplysninger begrænses til opbevaring. Sparekassen Bredebro har mulighed for at foretage anden behandling, hvis det er nødvendigt for at gøre et retskrav gældende eller du har givet dit samtykke hertil.

Indsigelse mod behandling

Hvis Sparekassen Bredebro behandler oplysninger om dig under henvisning til en legitim interesse fra Sparekassen Bredebros side, har du mulighed for at gøre indsigelse mod behandlingen, medmindre der er vægtige legitime grunde til behandlingen, der går forud for dine interesser.

Du kan derudover til enhver tid gøre indsigelse mod, at oplysninger om dig behandles til direkte markedsføring.

Dataportabilitet

Hvis Sparekassen Bredebro behandler oplysningerne om dig på baggrund af dit samtykke eller som følge af en aftale, og behandlingen foretages automatisk, har du ret til at få de oplysninger, du selv har leveret til Sparekassen Bredebro, udleveret i et elektronisk format. Sparekassen Bredebros privatlivspolitik for privatkunder og privatpersoner.

Tilbagekaldelse af samtykke

Hvis du har givet samtykke til behandling af oplysninger, kan du til enhver tid tilbagekalde dit samtykke. Din tilbagekaldelse vil ikke berøre lovligheden af behandling, der er foretaget inden tilbagetrækning af samtykke.

Indblik i og korrektion af Sparekassen Bredebros oplysninger om dig

Du kan i Sparekassen Bredebro få oplysning om dine samtykker og om de oplysninger, Sparekassen Bredebro har registreret om dig.

Sparekassen Bredebro retter forkerte oplysninger og giver meddelelse herom til dem, som har modtaget de forkerte oplysninger.

Kontaktoplysninger og klageadgang

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om vores behandling af dine personoplysninger eller om dine rettigheder.

Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, og din henvendelse til Sparekassen ikke har givet et tilfredsstillende resultat, kan du klage til Sparekassens klageansvarlige via brev, telefon eller e-mail:

Sparekassen Bredebro
Storegade 25
6261 Bredebro

Telefon: +45 74711541 
E-mail: krn@sparbredebro.dk

Du kan også indgive en klage til det danske Datatilsyn:

Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby

Telefon: +45 33193200
E-mail: dt@datatilsynet.dk

Ændring af privatlivspolitikken

Sparekassen Bredebro gennemgår regelmæssigt denne privatlivspolitik for at sikre at den er i overensstemmelse med gældende principper og lovgivning. Privatlivspolitikken kan ændres uden varsel. Ændringerne til politikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside sammen med den opdaterede version. Hvis der sker væsentlige ændringer af Sparekassens privatlivspolitik vil dette blive meddelt dig via e-Boks eller via alm. post.